KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 25 „SŁONECZNY ZAKĄTEK”
W BYTOMIU
NA LATA 2015-2019
Wizja placówki oświatowej jest organizacyjnym samookreśleniem się - przesłaniem dotyczącym tego, czym będziemy się kierować w codziennych działaniach prowadzących do urzeczywistnienia wizji.
BĘDZIEMY PRZEDSZKOLEM PRZYGOTOWUJĄCYM BEZSTRESOWO DZIECI DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE,
PROMUJĄCYM ZDROWY I BEZPIECZNY TRYB ŻYCIA,
AKTYWNIE WSPÓŁPRACUJĄCYM Z SZEROKIM ŚRODOWISKIEM
2. Organizowanie procesów zachodzących w przedszkolu dla dobra dzieci i ich rodziców oraz pracowników przedszkola.
3. Dążenie do wielokierunkowego funkcjonowania przedszkola w środowisku lokalnym.
WSPOMAGANIE KAŻDEGO PRZEDSZKOLAKA POPRZEZ TWORZENIE OPTYMALNYCH WARUNKÓW
SPRZYJAJĄCYCH OSIĄGANIU PRZEZ DZIECKO PEŁNYCH MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWYCH.
Absolwent "Słonecznego Zakątka"
- jest otwarty, twórczy i spontaniczny,
- jest aktywny oraz sprawny fizycznie,
- zna siebie i swoje możliwości,
- szanuje odrębność innych, promuje zdrowie i bezpieczeństwo,
- radzi sobie w sytuacjach trudnych, potrafi rozwiązywać problemy,
- jest życzliwy i sumienny,
- osiąga sukcesy w szkole.
CELE GŁÓWNE PRZEDSZKOLA:
1. Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
2. Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
3. Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
4. W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
5. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
6. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
7. Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Wdrażanie nauczycieli do efektywnej pracy zespołowej . Nauczyciele powinni rozwiązywać problemy i doskonalić metody i formy współpracy.
2. Uatrakcyjnianie warunków lokalowych oraz wzbogacanie bazy w wyposażenie umożliwiające realizowanie przyjętych w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego oraz koncepcji pracy.
3. Wdrażanie dzieci i takie planowanie codziennej pracy, by wszystkie, chętnie uczestniczyły w zajęciach prowadzonych w przedszkolu.
4. Monitorowanie realizacji przyjętych celów, związanych z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy, modyfikowanie jej w razie potrzeby oraz zapoznawanie z nią rodziców na bieżąco.
5. Dążenie do tego, by rada pedagogiczna na swoich posiedzeniach współdziałała w tworzeniu i analizowaniu procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci - nauczyciele powinni się w tym zakresie wspomagać.
6. Wypracowanie systemu systematycznego badania losów dzieci, które uczęszczały do przedszkola, w celu doskonalenia efektów nauczania i wychowania.
7. Analizowanie podejmowanych działań wychowawczych mających na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań, ocenianie ich skuteczności oraz modyfikowanie w razie potrzeb.
8. W działaniach przedszkola uwzględnianie szczególnie możliwości i potrzeb środowiska.
9. Współpraca z rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań wychowawczych.
W związku z powyższym moja uwaga w dalszej pracy dyrektora placówki zostanie skupiona na następujących obszarach:
· przedszkole jako miejsce dla dzieci,
· przedszkole jako instytucja,
· przedszkole jako miejsce pracy.
1. Przedszkole jako miejsce dla dzieci wymaga :
- stworzenia z placówki instytucji żywej pod względem pedagogicznym,
zaspakajającej potrzeby rozwojowe dzieci;
- budowania współpracy przedszkola i rodziny na rzecz dobra dziecka i
poszanowania jego praw
2. Przedszkole jako instytucja wymaga:
- postrzegania placówki jako całości
- określania kierunków rozwoju, odpowiedniej organizacji i koordynacji
pracy
- prawidłowego funkcjonowania placówki jako instytucji
3. Przedszkole jako miejsce pracy wymaga:
- wzmacniania współpracy między pracownikami
- stwarzania klimatu pracy
- ochrony praw pracowników
- modelowania postaw i zachowań poprzez własny przykład